madelenee -I do it my way

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2018

Mormor ??

Av madelene - 29 oktober 2018 22:39

Min mormor har blivit sjuk, eller hon har varit det ett tag nu. Hon har drabbats av Alzheimers. Vilket innebär att hon glömmer saker och personer, ja allt glömmer hon. Hon går tillbaka till ett ungt stadie i sitt liv och förstår inte alls verkligheten i mellan åt. Hon kommer ihåg saker tydligt som hänt när hon var kanske 20-30år gammal, vilket gör att hon tex kan blir rädd och arg på min morfar som inte alls ser ut som 20-30år gammal och undrar vad en gammal gubbe gör i hennes hus...

Så familjen har bestämt att ta in henne på hem då morfar inte orkade med allt snurrigt som hon fick för sig eller gjorde.
Hon tror för det mesta att hon jobbar på hemmet hon bor på,så hon hjälper till att städa och göra "skit jobbet" och är super nöjd! Det låter kanske hemskt och som om att personalen utnyttjar henne, men hon behöver sysselsättas och eftersom hon jobbat inom vården hela sitt liv så mår hon super bra av att få hjälpa till.

Hon har "rymt" därifrån 3 gånger , eller enligt henne har hon inte rymt. Hon skulle bara hem liksom, antingen slutat jobbet eller så har det varit fest som hon velat hem ifrån.

Det är hemskt att se sin mormor i sånt här tillstånd men det värsta är att se henne på ett hem. Hon passar inte in där, även om hon nog är sjukaste på den avdelningen, så passar inte MIN mormor in där bland dom . Det är så tragiskt att just hon blivit sjuk i den sjukdomen. Hon har ju alltid varit den som tar hand om alla. Nu behöver hon bli inlåst för att inte skada sig själv... Det gör ont att se henne där samtidigt som det är en lättnad. Där är människor 24/7 som är menade att ta hand om hennes snurriga tillvaro. Vi som står nära orkar inte för länge.
Min morfar har verkligen varit stark som hållt henne hemma så pass länge som han gjort. Man orkar två timmar med henne sen är man helt trött i huvudet, och hon glömmer bort en så fort man går utanför dörrarna. Så familjen plågar sig själva mer än vad hon skadas. Hon mår oftast bra i sin lilla värld ??

Jag har lovat mig själv att ge henne all tid jag kan och har möjlighet till. Det är jag skyldig henne ??
Och en väldigt rolig grej är att hon minns min son klart och tydligt. Hon fick ett foto på honom och hon sa direkt hans namn och beskrev honom som en fin, härlig och glad pojke. Så hennes sista tid ska hon få med oss ??
För tyvärr så dödar denna sjukdom snabbare än vad ålderdom gör. Min önskan hade varit att hon fick somna in av ålderdom, men förhoppningsvis så somnar hon in av ålderdom och Alzheimers. Så vi får väl kvar henne minst 10år till ??
Min tjatiga,pedanta,snälla fina mormor ?? jag är så tacksam för alla minnen jag har med dig. Som en extra mamma, fast precis som en mormor ska vara ??

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av madelene - 22 oktober 2019 20:42

Då är vi här,med facit i handen. Det blev som jag egentligen visste om hela tiden. Det funkade inte,inte alls! Får berätta mer om det en annan dag, sitter på telefonen och skriver ikväll och då är det jobbigt att skriva långa texter. Så hur må...

Av madelene - 11 december 2018 03:59


Skulle gå in och beställa lite kläder tänkte jag, eftersom jag ändå inte kan sova på nätterna-trots att jag vaknar tidigt om dagarna... Aja iaf,behövde lite nya tröjor och linne. Går in och börjar bläddra. Och vad i hela helvete är det vi ALLA (ty...

Av madelene - 9 november 2018 04:52

Nu får det ju vara slut på den här skiten jag och min sons pappa håller på med. Återigen försökte vi fixa allt vi lagt på hög, alla problem, alla bråk. Det gick bra i 6 dagar, som det ungefär brukar innan han och hans andra son kommer hem och beha...

Av madelene - 29 oktober 2018 01:08

Men ja, så är det. Det var längesen jag kände lugnet och tiden till att skriva ner mina tankar och händelser. Men nu känner jag att jag måste skriva av mig lite. Jag har så mycket ilska inom mig så jag knappt vet var jag ska ta vägen. Räcker något...

Av madelene - 13 augusti 2018 00:53

Ja, vad normen är liksom. Ha rutiner och koll på livet. Jag har noll koll och få rutiner. (Med barn kommer det liksom till dom där få rutinerna) Hela familjen sover, la sig i normal tid (det normen säger) Jag däremot jag sitter upp, antagligen ...

Translate Formers!

Watch Me Do Me!

 

      
  

 


    

Latest news

Sök i bloggen

Arkivet

         

Alltid uppdaterad! Instagram
Follow on Bloglovin

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards